Szkoła Podstawowa
im. Henryka Sienkiewicza
w Rokietnicy Woli

Rola rodziny w kształtowaniu kompetencji czytelniczych dzieci i młodzieży

Rola rodziny w kształtowaniu kompetencji czytelniczych dzieci i młodzieży

"Bez względu na to ile masz zajęć, najważniejszą rzeczą, 
jaką możesz zrobić dla przyszłości swego dziecka, 
oprócz okazywania mu miłości przez przytulanie, jest codzienne 
głośne czytanie oraz radykalne ograniczenie telewizji…"
    Jim Trelease              


  Rodzina to podstawa rozwoju osobowości każdego człowieka. Kojarzy się z ciepłem, miłością, dobrym słowem i zrozumieniem. Rodzina jest źródłem pierwszych więzi emocjonalnych dziecka z rodzicami, rodzeństwem i dziadkami, stanowi początek kontaktów międzyludzkich. To rodzina dostarcza pierwszych wzorów zachowań, doświadczeń i możliwości działania, daje warunki do nieskrepowanej aktywności w gronie rówieśników i dorosłych.
  Istotną role w kształtowaniu kompetencji czytelniczych dzieci i młodzieży odgrywa rodzina i najbliższe otoczenie. Środowisko wdraża dziecko do uczestnictwa w kulturze czytelniczej i pogłębiania wiedzy z zakresu literatury. Znaczącym warunkiem efektywności wychowawczej w zakresie rozwoju pasji czytelniczej jest stosunek samych rodziców do czytelnictwa. Zdania wypowiadane na temat książek i czytelnictwa, tak jak i opinie, wyrażane o innych ludziach pasjonujących się czytaniem, formują stopniowo charakter i poglądy dziecka w odniesieniu do kwestii czytelnictwa. Obok własnego przykładu, istotne w przekazywaniu wartości, jakie daje obcowanie z książką jest również używanie dialogu. Pomaga nam on w zrozumieniu i przekazaniu werbalnym, pozytywnych wartości płynących z czytania książek.
  Ważne jest, aby rodzice, jako pierwsi wychowawcy, zaszczepili wśród swoich dzieci zamiłowanie do czytania. Więź z rodzicami, wzmocniona czytaniem, daje dziecku siłę do pokonywania pokus i zagrożeń. Czytanie chroni dziecko przed uzależnieniem od telewizji i komputera. Czytając w domu, w atmosferze wzajemnej akceptacji, koncentrując się na dziecku, wytwarzamy niezwykły kontakt czytelniczy. Moc głośnego czytania, to nie tylko sam tekst utworu, to także miły głos czytającego, bliskość, wzruszenie i śmiech. Pamiętajmy, że mały słuchacz zawsze wyczuje, czy czytamy mu z przyjemnością czy z obowiązku. Jeżeli od najmłodszych lat uda nam się ukształtować pozytywny stosunek do czytania, będzie on procentował w codziennym życiu dziecka.
  Pamiętajmy, że to rodzina ma stworzyć właściwy klimat do obcowania młodego czytelnika z książką, `ma ukazać jej wartość i użyteczność, wyrobić pożądane nawyki i doradzać na miarę swoich możliwości i posiadanej wiedzy oraz umiejętności.